Hoe bereid je je voor op een Podcast interview?

16 december 2018

Podcasts zijn hot, sterker 2018 luidde een opkomst van podcasts in die in 2019 nog groter kan worden. De reden is natuurlijk dat steeds meer muziek apps, waaronder Spotify, Podcasts in hun muzieklijsten opnemen. Het kan dus zomaar zijn dat u, ja u¸ in 2019 als expert benaderd wordt door een podcast show om als gast aanwezig tezijn. Hoe bereid je je voor op een Podcast interview?

De Dataloog staat voor dialogen over data, wat betekent dat wij in onze show vaak gasten uitnodigen die niet zozeer ervaring hebben met interviews. Wij sturen onze gasten daarom tips ter voorbereiding, maar de tips die we sturen zijn natuurlijk voor alle podcasts relevant.  Vandaar dat we ze graag delen met u. 

Voorbereiding van de opname

Laten we beginnen bij het begin. U bent uitgenodigd als gast/expert/deskundigevoor een interview.  Blijkbaar heeft u kennis of een boodschap die interessant is voor een grotere groep luisteraars. Veel podcasts zijn in dialoog vorm en niet zozeer een vragenvuur. Daarmee heeft u degelegenheid om het gespreken met uw interviewers ook te sturen. Een belangrijk advies van onze zijde is om dan ook de ruimte voor te nemen voor uw kernboodschap tijdens het interview.

Daarnaast hebben we de volgende tips:

  1. De eerste tip is om uw gastvrouwen of gastheren (hosts) tevoren te vragen wat hun vragen aan u zijn zodat u zich zo goed mogelijk kunt voorbereiden.
  2. Bedenk welke boodschap de luisteraars van de podcast echt moeten onthouden. Het is daarbij goed om u tevoren in te lezen in het type luisteraar van de podcast waar u een interview gaat geven. Het helpt vaak om tevoren één of meerdere uitzendingen van dezelfde podcasts te beluisteren zodat u een beeld heeft van wat de stijl van de podcast is. Wat ook zinvol kan zijn is om ook de reviews te lezen. Deze zijn immers van de luisteraars zelf en geven u direct inzicht in wat zij interessant vinden.
  3.  Eventueel kunt u tevoren aan uw gastheren /gastdames vragen om tijdens het gesprek op te focusen op vragen waarvan u echt weet dat deze tot een goed verhaal leiden, zodat de podcast ook voor u de meeste meerwaarde kan bieden. Als het helpt, neem dan de belangrijkste punten die u echt mee wilt geven in het interview mee op een spiekbriefje, zodat u tijdens de uitzending kunt checken of uw boodschap tot goed zijn recht komt. Schrijf geen volledige antwoorden op zo’n briefje want dan zult u snel de neiging hebben om voor te lezen en dat hoort iedereen. 
  4. Bedenk wat u absoluut niet wilt vertellen, zodat de interviewers eventueel vragen hierover kunnen vermijden. U mag altijd een vraag beantwoorden met daar kan ik niets over vertellen. Of als u de expertise niet in huis hebt mag u ook altijd aangeven dat dit zo is daar heb ik niet voldoende kennis over om daar een goed antwoord op te geven. Goede hosts zullen u daar niet op afbranden en we hebben liever een eerlijk antwoord dan een blabla verhaal.
  5. Belangrijk te weten is dat een podcast geen reclame zuil, maar een uitzending die een verhaal wil laten horen. Interviewers zullen dan ook kritische vragen stellen als de uitzending teveel een marketing praatje wordt. Het is goed om voor uzelf te bedenken wat objectieve feiten zijn en wat uit de reclamefolder van uw bedrijf komt. 
  6. Veel podcasts starten altijd kort met het nieuws van de week. En vaak wordt het gewaardeerd als u ook nieuws heeft. Het hoeft niet maar het is een mooie mogelijkheid om eigen inbreng te hebben in de uitzending.
  7. Aan het eind van een uitzending wordt  de gast altijd nog de gelegenheid gegeven om zichzelf een vraag te stellen. Bedenkt dan kort welk aspect van uw boodschap nog niet aan bod gekomen is, zodat u nog iets kunt zeggen als “Wat ik nog wil toevoegen aan hetgeen ik tot nu toe gezegd hebt”.Ook word soms de mogelijkheid gegeven om een vraag aan de volgende gast te stellen. 

Voorafgaand aan de opname

  • Om te voorkomen dat u 45 minuten tijdens de opname buiten adem bent is het verstandig om niet in te spannen vlak voorafgaand aan de opname (bijv rennen, 5 trappen oplopen). 
  • Het is fijn om tijdens de opname water aanwezig te hebben. Indien de opname op uw locatie plaatsvindt, wilt u dan enkele glazen water regelen? Gaat u naar een studio toe, laat dan goed voor u zorgen.
  • Drink tevoren geen melkproducten. Melkproducten veroorzaken slijmvoming waardoor je tijdens de opname ‘smakjes’ hoort. Dat is voor de luisteraar niet prettig en de editor van de podcast heeft er veel werk aan deze te verwijderen uit de audio.
  • Mocht uw stem door bijvoorbeeld verkoudheid niet optimaal klinken, dan is er nog niets verloren. Een neusspray helpt al enorm. Bedenk dat veel microfoons alleen gevoelig zijn voor direct geluid dus een kuch de andere kant kan en vaak kan indien nodig eea weggepoetst worden in de nabewerking.


1…2…3 Soundcheck  

Als u en druk schema heeft en u minimaal tijd heeft voor een opname, bedenk dan dat er altijd een korte soundcheck gedaan moet worden of dat een mobiele studio opgebouwd moet worden. Ook heeft iedere stem een uniek stemgeluid. Om uw stem zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen is het verstandig om kort een soundcheck te doen. 

Bij de dataloog hebben we ongeveer 15 minuten nodig om

  • de studio op te bouwen
  • Om met u een soundcheck te doen (afstelleen van de audio op uw stemgeluid)
  • Instructies te geven hoe de microfoon het beste gebruikt kan worden. Microfoon gebruik is zeker voor onervarenen een beetje wennen. Let dan ook tijdens de uitzending op aanwijzingen van uw interviewers of de producer. Kruip niet in de microfon maar >10 cm afstand is ook niet goed. Blijf naar uzelf luisteren over de kopfelefoon. 

De opname zelf

Het is handig omte weten hoe een typische podcast u voor uitgenodigd bent erutit ziet. U kunt natuurlijk zoals eerder vermeld enige podcasts luisteren maar het is niet gek om bij uw gastheren /gastdames te informeren hoe een het script van uw uitzending eruit ziet. 

Om u een indruk te geven hoe een Dataloog uitzending verloopt sturen er hier een dummyscript toe. Het geeft een beeld van wat u kunt verwachten. 

OnderdeelInhoud en geluidsbron(nen)Duur
IntroOpeningsjingle de dataloog01.00
Nieuws van de weekKorte jingle00.03
NieuwsGastheren gaan het nieuws af en vragen gast(en) ook naar nieuws05.00
Aankondiging nieuw onderdeelDataloog jingle00.30
Introductie gastGast(en) worden voorgesteld en gevraagd wie u bent, wat u doet en wat data in uw leven betekent05.00
Diepte inverview 1We gaan over naar de eerste vragen10.00
BreakKorte break Jingle Dataloog00.30
Diepte interview 2We gaan verder met het gesprek15.00
VWTTKWe geven de gast gelegenheid om hun inbreng nog te doen05.00
KettingvraagIndien mogelijk willen we de gast(en) de gelegenheid geven om een vraag te stellen aan de volgende gast01.00
AfsluitingWe maken de balans op van de uitzending Danken de gasten  03.00
AftitelingEind jingle01.00

Benodigdheden voor het online plaatsen van de uitzending

In veel gevallen wil men de uitzending zo spoedig mogelijk op iTunes/Spotify/etc plaatsen. De opnames van de Dataloog worden in 1 take gemaakt, we knippen en plakken vrijwel niet. Dit spaart veel tijd uit. Alleen verstoringen in de uitzending kunnen we knippen.  Onze luisteraars willen graag de uitzending zo snel mogelijk beluisteren. Om dit te doen hebben we echter wel enkele dingen nodig.

  1. Een bio en foto van u. We plaatsen iedere uitzending ook op onze website met daarbij informatie over u als gast. Om dit snel te kunnen doen verzoeken we u (het lieft al voor de uitzending)  een goede foto en bio toe te sturen.
  2. Tijdens de uitzending maken we aantekeningen shownotes (bijvoorbeeld van boeken of websites) zodat luisteraar die later kunnen opzoeken. Het is dus van belang om uw bijdrage zo spoedig mogelijk te delen zodat de shownotes compleet zijn.

Aandacht creëren voor de uitzending op sociale media

Nadat de uitzending online staat zal deze voor abonnees automatisch verschijnen in hun podcast programma, maar niet iedereen is abonnee. Het is daarom goed om als de uitzending online staat deze te delen op diverse sociale media.

Het is handig om een link naar de uitzending te vragen aan de producer van de podcast, zodat u deze op uw website, Facebook, Twitter,Linkedin kunt verspreiden.

Zo is De Dataloog actief op diverse netwerken onder anderen op @dedataloog (twitter) en @Dataloog(Linkedin). Als u ons tagt zullen wij automatisch uw bericht weer delen met ons netwerk. Dit zorgt ervor dat uw uitzending  volledig tot zijn terecht komt

Namens de Dataloog veel succes!